Hur blir vi registrar? - Kunskapsbas / Bli registrar - Support Portal | Registry Services

Hur blir vi registrar?

Uppdaterad 28 Mar, 2021

Internetstiftelsen arbetar enligt en affärsmodell som kallas för registry-registrar-modell, vilket är en internationellt etablerad standard för toppdomäner. Affärsmodellen innebär i korthet att alla innehavare av domäner är kunder till Internetstiftelsens registrarer.

Som registrar har man ett registraravtal med Internetstiftelsen gällande .se och/eller .nu-domäner, vilket innebär att registraren bland annat tillhandahåller följande registreringstjänster:

  • Nyregistrering av domännamn.
  • Förnyelse av domännamn.
  • Överlåtelse från en innehavare till en annan.
  • Uppdatering av innehavaruppgifter.
  • Uppdatering av namnservrar.
  • Medverkan vid innehavares byte av registrar.
  • Avregistrering av domännamn

Avgifter och prisavdrag
Samtliga avgifter anges exklusive mervärdesskatt och betalning ska erläggas mot faktura enligt på fakturan angivna betalningsvillkor.

  • Registraren ska vid ansökningstillfället betala en ansökningsavgift om 10 000 SEK till Internetstiftelsen.
  • Registraren ska årligen betala en administrativ avgift om 5 000 SEK.

Nyregistrerings- och förnyelseavgift
Registraren ska vid nyregistrering betala en registreringsavgift och en periodbaserad domänavgift per registrerat domännamn.

Vid förnyelse ska registraren betala en periodbaserad domänavgift per registrerat domännamn. Förnyelseperioden är mellan 12 och 120 månader

Avgifterna faktureras av Internetstiftelsen den första dagen i månaden som följer efter registrerings- eller förnyelsetillfället.

Aktuella rabatter och priser för nyregistreringar och förnyelser framgår i registraravtalet bilaga 4, Avgifter och betalningsvillkor

Ansökan om att bli registrar

Från och med juni 2024 finns krav på att registraren har minst 50 unika registrerade domäninnehavare under .se och/eller .nu. Detta innebär i praktiken att när du ansöker om att bli registrar behöver du vara återförsäljare åt en befintlig registrar och ha befintliga kunder som innehar .se och/eller .nu-domäner.  

Det första momentet är att företaget som vill bli registrar skickar in en ansökan som blir bedömd utifrån kravuppfyllnad samt ett ekonomiskt och lämplighetsmässigt perspektiv. Ansökan gör ni genom att;

  • Fylla i ansökningsformuläret som finns här: "Bli registrar". Ansökningsformuläret innehåller kontaktuppgifter samt ett antal frågor som ni ska svara på.
  • Betala ansökningsavgiften på 10 000 SEK exklusive moms till bankgiro: 5064–9011. Ange ”Ansökningsavgift, Internetstiftelsen registrar”, samt ert företagsnamn.
  • Ni behöver även besvara frågor inom IT-säkerhet, dataskydd och annan teknisk kompetens i samband med att ni ansöker om att bli registrar. Frågorna kommer att skickas till er via e-post att besvara efter att ni fyllt i ansökningsformuläret och betalat ansökningsavgiften framgår här. Frågorna kommer att skickas till den administrativa e-postadress ni angav i ansökningsformuläret.

Internetstiftelsen tar emot ansökan
Internetstiftelsen kommer att behandla er ansökan skyndsamt och återkomma till er om något i ansökan saknas eller om kompletterande information behövs. Ansökan kommer att bedömas utifrån ett ekonomiskt och lämplighetsmässigt perspektiv samt kravet om att inneha 50 unika kunder med .se och/eller .nu-domäner. Ansökan kan antingen bli godkänd eller avslagen. Ni kommer att få ett svar huruvida er ansökan blir godkänd så att processen kan fortgå eller inte. Detta svar får ni senast tio arbetsdagar från det att en komplett ansökan tagits emot. Tiden om tio arbetsdagar gäller svenska företag eftersom den ekonomiska bedömningen för utländska företag oftast tar längre tid att genomföra.

Godkänd ansökan
Om ansökan blir godkänd kommer Internetstiftelsen att skicka ut instruktioner om hur funktionsprov genomförs. Funktionsprovet behöver genomföras inom 3 månader. Ansökningsavgiften återbetalas inte vid uteblivet funktionsprov.

När funktionsprovet är avklarat ska ni skicka in två undertecknade registraravtal samt betala in den administrativa avgiften. Internetstiftelsen skickar ut två registraravtal för undertecknande och de skickas först när ni klarat funktionsprovet med godkänt resultat.

När betalning har skett och avtalen har undertecknats av båda parter är ni en godkänd registrar för Internetstiftelsen. Läs även under ”Krav för att bli godkänd registrar för Internetstiftelsen” längre ner på denna sida.

Ansökan avslås
Internetstiftelsen kan komma att ge avslag på er ansökan om bedömning görs att företaget inte uppfyller de krav som ställs, ekonomiska och/eller lämplighetsmässiga krav. Om ni skulle få avslag meddelar Internetstiftelsen detta snarast.

Exempel på faktorer som kan ge upphov till avslag är att den sökande bedöms visa brister inom IT-säkerhet, dataskydd, tekniska kompetens, antal kunder et cetera eller att det inte går att påvisa ekonomisk stabilitet. För nystartade företag är det ofta svårt att uppfylla dessa krav då det ännu inte finns arbetssätt som börjat tillämpas, en kundstock och ekonomisk bedömning går inte att genomföra på ett fullgott sätt. I dessa fall rekommenderar vi att ni tittar på möjligheterna att bli subregistrar eller så kallad reseller/återförsäljare åt en redan befintlig registrar. När er verksamhet blivit mer etablerad och arbetssätt är på plats kan ni då ansöka om att bli registrar igen. Ansökan bedöms då på nytt.

Om vi fått avslag på vår ansökan, när kan vi då ansöka igen?
Ni kan tidigast ansöka sex månader efter att Internetstiftelsen meddelat er om att ni fått avslag.

Krav för att bli godkänd registrar för Internetstiftelsen
Företag som klarar kraven och den ekonomiska och lämplighetsmässiga bedömningen går vidare i processen, vilket innebär ni ska genomföra ett funktionsprov mot Internetstiftelsen testsystem för EPP med godkänt resultat. Ni måste genomföra funktionsprovet med godkänt resultat senast tre månader efter att ni fått er ansökan godkänd, och Internetstiftelsen har skickat information om hur ni går tillväga för att genomföra provet.

För att bli godkänd registrar krävs:

  • Godkänd registraransökan
  • Godkänt funktionsprov gällande EPP
  • Undertecknat registraravtal av båda parter.

Funktionsprov
Funktionsprovet är en obligatorisk del i att bli registrar. Det är ett tekniskt prov för att säkerställa att registrarens system och medarbetare kan utföra registreringstjänster via EPP (Extensible Provisioning Protocol) gentemot Internetstiftelsen på ett korrekt sätt. Det som testas är bland annat:

  • Nyregistrering av domännamn
  • Förnyelse av domännamn
  • Uppdatering av kontaktuppgifter
  • Uppdatering av namnservrar
  • Överlåtelse av domännamn
  • Avregistrering av domännamn

Alla blivande registrarer måste genomföra funktionsprovet oavsett tidigare erfarenhet av EPP från andra toppdomäner. Information om hur anmälan till funktionsprovet går till skickas till er via e-post när Internetstiftelsen har behandlat och godkänt er ansökan. Notera att funktionsprovet måste vara genomfört med godkänt resultat inom tre månader efter det att Internetstiftelsen har skickat information om hur ni går tillväga för att utföra provet.

Om ni redan är ackrediterade som .se-registrarer behöver ni inte genomgå funktionsprovet när ni ansöker om att bli .nu-registrarer, eftersom ni redan har genomfört det för .se och systemen är identiska. Motsvarande gäller för en ackrediterad .nu-registrar som ansöker om att bli .se-registrar.

Testmiljö
Ett EPP-testsystem finns tillgängligt för test av EPP-protokollet, domäner i testmiljön slutar på .test. Testsystemet innehåller inte en testdatabas utan det är upp till er själva att bygga en testdatabas genom nyregistreringar, enligt exemplet: domain.test

För frågor om testmiljön vänligen skicka ett e-postmeddelande till registry@internetstiftelsen.se.