Hur hanteras överlåtelse där felaktiga kunduppgifter är registrerade? - Kunskapsbas / Rutiner / Överlåtelse av domännamn - Support Portal | Registry Services

Hur hanteras överlåtelse där felaktiga kunduppgifter är registrerade?

Uppdaterad 8 Apr, 2020

Exempel; ett bolag vill överlåta sina domännamn. De upptäcker då att de inte står som innehavare. Innehavaren är enligt systemet ett bolag registrerat på Malta. Genom efterforskningar visar det sig att varken adressen, företagsnamnet eller momsregistreringsnumret existerar. Vad ska registraren göra?

I detta fall är den faktiska innehavaren bolaget som är registrerat på Malta. Registraren kan skicka brev till detta bolag med en begäran om rättelse eller komplettering av uppgifterna. Om ingen rättelse inkommer så kan Internetstiftelsen deaktivera och därefter avregistrera domännamnet. Därefter släpps domännamnet fritt och kan registreras efter principen först-till-kvarn.

(Läs mer om överlåtelser här: https://support.registry.se/en/kb/articles/vad-g-ller-vid-verl-telser)