Hur utförs registrarrevisioner? - Kunskapsbas / Rutiner / Diverse - rutiner - Support Portal | Registry Services

Hur utförs registrarrevisioner?

Uppdaterad 21 Sep, 2024

Registrarrevisioner

Arbete med registrarrevisioner är en del i registryts kvalitetsarbete med registrarerna. I denna artikel beskrivs arbetssättet kring detta så registrarerna vet vad som förväntas när en revision påbörjas.

Revisionerna kommer att vara planerade och utföras löpande under året. Registraren har möjlighet att själva begära vilken månad revisionen ska starta inom de närmaste sex månaderna från att begäran inkommer. Vi kommer då att genomföra revisionen under den månaden om möjligt.

För företagsgrupper med fler än ett registrarkonto kan en begäran göras om att revisionen genomförs för alla företag vid samma tillfälle om så önskas. I sådant fall behöver registraren informera oss i förväg.

Val av registrar

Revisioner kommer ske för samtliga registrarer men prioritering sker vanligtvis utifrån en eller flera av följande kriterier.

-avsaknad av information på registrarers webbplats utifrån krav i registraravtalet
-registrarer med hög abuse
-registrarer med mycket klagomål från slutkunder
-registrarer som huvudsakligen arbetar med återförsäljare där slutkunder upplever problem med återförsäljarna
-registrarer med hög nivå inkorrekta uppgifter
-registrarer med hög differens på innehavaruppgifter mellan registryt och registrar

Tidslinje

När en planerad revision påbörjas så förhåller vi oss till följande tidslinje.

Dag 1 – Revisionsfrågor skickas ut via e-post till registrarens angivna admin-mejladress. Frågorna ska besvaras inom två veckor från det att revisionen skickas ut. Om behov av extra svarstid finns och efterfrågas, kan vi vanligtvis tillmötesgå det.
Dag 15 – Om svar ej inkommit skickas påminnelse ut via e-post med en veckas deadline.
Dag 22 - Om svar ej inkommit försöker vi kontakta registraren via telefon. Vi försöker få kontakt i max 5 arbetsdagar.
Dag 30 - Om svar ej inkommit informeras registraren via e-post om att de har 30 dagar på sig att besvara revisionsfrågorna för att förhindra att de sätts i status ”restricted” och efter ytterligare 30 dagar avregistreras. Status ”restricted” innebär att nyregistrering av domännamn inte kan utföras.
Dag 60 – Om svar ej inkommit sätts registraren i status ”restricted”.
Dag 90 – Om svar ej inkommit avregistreras registraren.

Svar inkommer
När svar inkommer kontrolleras svaret.

Om samtliga krav är uppfyllda: Ingen vidare åtgärd.

Om krav inte är uppfyllda: Vi informerar om vilka punkter som kräver åtgärd och registraren ombeds inkomma med en handlingsplan för hur kravuppfyllnad ska uppnås. Vi informerar även om tidsperiod för när åtgärd behöver vara genomförd. Beroende på hur allvarlig bristen är så kan tidsperioden för åtgärd variera mellan 2 veckor upp till max 3 månader.

Uppföljning efter åtgärd
Efter att tidsperioden för kravuppfyllnad är passerad så görs en uppföljning för att kontrollera att åtgärd är utförd. 

Om åtgärd är utförd: Ingen vidare åtgärd.

Om åtgärd inte är utförd: Registraren informeras via e-post om att de har 30 dagar på sig att åtgärda bristerna för att förhindra att de sätts i status ”restricted” och efter ytterligare 30 dagar avregistreras. Status ”restricted” innebär att nyregistrering av domännamn inte kan utföras.

Revisionsfrågor

Frågorna som kan komma att ställas och dokumentation som efterfrågas framgår nedan.  Revisionen kommer att innehålla en eller flera av punkterna nedan. Nedan kan komma att ändras utifrån behov.

Listor och dokumentation

Lista över domäner med uppenbart felaktiga data, manuellt kontrollerade av Internetstiftelsens personal. (Obegränsat antal)
Registrar måste kontakta domäninnehavare och sätta domäner på client hold om domäninnehavare inte uppdaterar till korrekt data inom rimlig tid.

Lista över domäner som verkar vara någon typ av privacy/proxy-registreringar. (Obegränsat antal)
Fråga ställs om registreringsdata är korrekt eller tillhandahålls istället för den faktiska ägaren med avsikt att skydda identiteten

Lista med 10-50 slumpmässiga domäner
Dokumentation som visar att registreringsvillkoren har accepterats och hur domäninnehavaren verifierades kommer begäras in

Lista med upp till 10 ägarbyten som genomförts under det senaste året
Dokumentation som visar att ägarbyte beställdes av nuvarande domäninnehavare och hur både nuvarande och nya domäninnehavaren verifierades kommer att begäras in

Lista med domäner som fått eID-rabatt.
Dokumentation som visar att kunden har validerats via eID vid nyregistreringstillfället kommer att begäras in

Frågeställningar

Var god beskriv hur en kund beställer följande tjänster:
Ändring av namnserver
Ändring av DS-post
Begäran om auth ID
DNSSEC (om DNS-tjänster erbjuds av registrar)

Var god tillhandahåll en länk till information om hur ni hanterar abuseärenden och en beskrivning av hur man hittar denna information när man navigerar från er förstasida. 

Var god beskriv hur ni hjälper era domäninnehavare om de har problem med sin återförsäljare eller om återförsäljaren inte är kontaktbar.

Var god beskriv hur ni säkerställer att era återförsäljare följer kraven för .se och .nu registreringstjänster.

Var god beskriv hur er hantering är för att skicka uppdaterade kunduppgifter till registryt.

Var god beskriv hur ni verifierar och kontrollerar riktigheten i innehavarens uppgifter.

Var god beskriv hur ni hanterar domäner med felaktiga innehavaruppgifter i de fall ni får kännedom om detta från tredje part eller Internetstiftelsen.

Var god verifiera att den information som framgår i återförsäljarlistan om er som registrar är korrekt.